Cukrzyca typu 2 – co dalej?

Kwiecień 24, 2017
Ewa Miłowicz

cukrzyca-typu-2

Cukrzyca typu 2 jest obecnie chorobą cywilizacyjną, na którą w Polsce cierpi około 3 mln osób. Wśród głównych przyczyn epidemii tej choroby uważa się masowe spożycie rafinowanej – opartej na białym cukrze, białej mące i trans tłuszczach, zawierającej konserwanty i polepszacze – żywności. Do tego dokłada się powszechny brak ruchu i chroniczny stres, z którym radzimy sobie coraz gorzej.

Wszystkie te czynniki upośledzają wydzielanie i funkcje insuliny, która jest hormonem regulującym stężenie glukozy we krwi. Dobrą informacją jest fakt, że cukrzycy typu 2 da się zapobiegać, a co więcej, zwłaszcza w początkowym stadium jest możliwa do wyleczenia. Warunkiem jest gotowość i decyzja o zmianie stylu życia i nawyków żywieniowych. Wystarczy nawiązać romans z dowolną formą ruchu i zaprzyjaźnić się z pełnymi, nieprzetworzonymi pokarmami o wysokiej wartości odżywczej – tu uwaga! – nie mylić z wysoką kalorycznością.

Co można dla siebie zrobić, gdy podejmiesz decyzję o kroku ku zdrowiu?

regularny-ruch

Ma sens kiedy sprawia Ci przyjemność.

Szukaj takiej formy ruchu do skutku. Może to być spacer po parku, jazda na rowerze, nordic walking, taniec, rolki, joga, a nawet dwie rundki na 6 piętro – nie windą rzecz jasna 😉 Regularnie wykonywane ćwiczenia ruchowe pomagają redukować stężenie glukozy we krwi, a także poprawiają nastrój i samopoczucie. WAŻNE! Nie należy mylić ruchu z katorżniczymi ćwiczeniami fizycznymi!

rozmowa-ze-specjalista

Może pomóc zaakceptować chorobę, podejść do niej z pozytywnym nastawieniem, co redukuje stres.

Można nauczyć się traktować chorobę jako powód do rozwoju, nauczyć się dzięki niej wsłuchiwać w potrzeby własnego ciała, nauczyć się większej otwartości – chociażby na nowe produkty. Specjalista pomoże oswoić lęk i zdystansować się do problemów, które generuje umysł.

optymalne-sposoby-odzywiania

Znalezienie sposobu odżywiania optymalnego dla siebie bywa trudne, ale większości osób z cukrzycą dobrze służą produkty niskoglikemiczne.

Produkty bogate w błonnik, węglowodany złożone, warzywa strączkowe mają zwykle dobroczynne działanie. Ponieważ każdy organizm jest niepowtarzalny, zachęcam do systematycznego sprawdzania – szczególnie na początku poszukiwania pokarmu najlepszego dla siebie, tego co Ci służy (poprzez mierzenie stężenia glukozy we krwi po poszczególnych posiłkach). Tutaj pomocny może się okazać specjalista z zakresu żywienia.

zycie-w-zgodzie-z-natura

Odżywianie zgodnie z rytmami natury to najlepsza droga.

Pożywne śniadanie bazą na cały dzień, bogaty i wartościowy obiad w południowym szczycie metabolicznym i lekka, wczesna kolacja, kiedy organizm wchodzi powoli w fazę odpoczynku.

Pomiędzy tymi głównymi posiłkami niewielkie przekąski, które pomogą utrzymać stały poziom energii. Do tego produkty sezonowe, lokalne, jakie daje nam przyroda zgodnie z porami roku.

nieprzetworzona-zywnosc

Spożywanie pełnej, nieprzetworzonej żywności. 

A tym samym unikanie produktów wysoko przetworzonych, „przyprawionych” chemią: słodyczy, (szczególnie kupnych), słodzonych soków i napojów, chipsów, fast foodów. Z umiarem kawa i alkohol, bo to 2 bardzo silnie działające substancje, zakłócające wydzielanie i funkcje insuliny.

obecnosc-zdrowych-skladnikow

Jest ich kilka, a są często pomijane w diecie.

Należą do nich: czysta woda (źródlana lub filtrowana z kranu), błonnik, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, probiotyki i prebiotyki. Świetnym źródłem tych ostatnich jest nasz narodowy skarb – kapusta kiszona.

ograniczenie-spozycia-soli

Warto utrzymać dzienną dawkę soli na poziomie do 6 gramów.

Warto więc ograniczyć dosalanie potraw, ograniczyć jedzenie wędzonego mięsa, twardych serów, mocno słonego pieczywa i wszystkich słonych przekąsek (orzeszki, paluszki, chipsy).

stany-zapalne

Jedząc codziennie warzywa, strąki, orzechy, ziarna skutecznie ograniczamy ogniska zapalne w organizmie.

Wymienione produkty zawierają w swoim składzie polifenole które są antyoksydantami.

skontaktuj-sie-ze-mna

No comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *