Jak do lata zgubić brzuszek?

Czerwiec 12, 2017
Ewa Miłowicz

plaski-brzuch-na-lato

Ćwiczenia i właściwa dieta to sposób na sukces.

Wygląd naszego brzucha to nie tylko kwestia wizerunkowa, ale przede wszystkim zdrowotna. Mięśnie brzucha (szczególnie poprzeczne) to swoisty gorset, który kształtuje nasz odcinek tułowia od bioder po żebra dolne. W ten sposób mięśnie brzucha są rusztowaniem dla naszego ciała i wpływają na kondycję kręgosłupa i postawę naszego ciała. Dbanie o silne mięśnie brzucha poprzez ćwiczenia to jeden aspekt, drugim jest dbanie o to by nie odkładała nam się na brzuchu tkanka tłuszczowa. A to z kolei kwestia dobrze zbilansowanej diety.

Dieta na płaski brzuch

Nabiał może być przyczyną wzdęć i nadmiernej produkcji gazów jelitowych, a tym samym „opuchniętego” brzucha. Dzieje się tak za sprawą dwucukru „laktoza”, który znajduje się w produktach nabiałowych i niedostatecznym jej trawieniu przez enzym „laktaza”. Produkcja tego enzymu, niezbędnego do trawienia laktozy spada o około 90% w ciągu 4 pierwszych lat życia człowieka. Bez laktazy, laktoza zawarta w mleku pozostaje nierozłożona i niewchłonięta. W związku z tym nie może przedostać się przez ścianę jelit do naczyń krwionośnych, przechodzi więc do jelita grubego, gdzie pod wpływem bakterii jelitowych ulega fermentacji beztlenowej. Procesowi temu towarzyszy produkcja dużej ilości gazów (przeważnie dwutlenku węgla). Rozwiązaniem są mleka roślinne albo mleko tradycyjne, ale bez laktozy.

Rośliny strączkowe są niezwykle cenne ze względu na zawartość białka, witamin i aminokwasów egzogennych… ale powodują wzdęcia. Dzieje się tak za sprawą lektyn i galaktocukrów zawartych w ziarnach roślin strączkowych. Lektyny to rodzaj białek które potrafią na jakiś czas znieść aktywność enzymu-trypsyny, rozkładającego białko. Następstwem tego jest uaktywnienie się bakterii jelitowych, które powodują fermentację i wytwarzanie się gazów. W efekcie borykać się musimy ze wzdęciami brzucha. Dodatkowo galaktocukry zawarte w ziarnach strączkowych same w sobie mają silne działanie gazo twórcze. Możemy się ich wcześniej z nasion strączkowych pozbyć poprzez moczenie suchych ziaren przed gotowaniem. Wcześniejsze moczenie  strąków pełni jeszcze jedną funkcję, mianowicie woda inicjuje proces kiełkowania i uaktywnia enzymy, dzięki którym twarda skórka staje się miękka i lekkostrawna. Remedium jest wprowadzanie do swojego menu roślin strączkowych powoli i sukcesywnie, oraz ich wcześniejsza obróbka: moczenie i gotowanie z odpowiednimi przyprawami.

Pszenica wg dr Williama Davisa powoduje powstawanie tzw. brzucha pszennego, czyli otyłości w tym rejonie naszego ciała. Otóż pszenica którą obecnie spożywamy to nie to samo zboże, które zjadali nasi dziadkowie. To genetyczna modyfikacja tamtej rośliny, stworzona w drugiej połowie XX wieku w celu uzyskania jak największych zysków przy minimalnym nakładzie. Współczesna pszenica nie ma wartości odżywczych, natomiast jej zjedzenie sprawia że poziom glukozy rośnie szybciej niż po spożyciu cukru. W pewnym momencie dochodzi do huśtawki głodu i przejadania się, a w konsekwencji do tycia w rejonie brzucha. Osobiście, jeśli nie ma takich wskazań medycznych zalecam odstawienie pszenicy, nie zaś wszystkich zbóż zawierających gluten.

Napoje gazowane w bardzo oczywisty sposób przyczyniają się do wydęcia i powiększenia brzucha. Zawarty w nich dwutlenek węgla, zanim zostanie wchłonięty przez jelito cienkie, wystarczająco długo zalega w przewodzie pokarmowym by spowodować rozdęcie okolicy brzucha. Ponadto kolorowe napoje gazowane zawierają mnóstwo cukru i chemii co z kolei powoduje odkładanie tłuszczu w partii brzucha. Jeśli nie lubicie wody bez gazu, dodajcie do niej plastry cytryny czy ogórka, listki mięty, albo kawałki arbuza….woda nie jest już wtedy taka mdła

Tłuszcze trans czyli izomery trans kwasów tłuszczowych powstają podczas chemicznego procesu utwardzania olejów roślinnych przez uwodornienie. Tłuszcze trans znajdują się w twardych margarynach, produktach typu „instant” czyli produktach w proszku: zupy, sosy, w kupnych słodyczach: ciastach, ciastkach, batonach, czekoladkach, oraz w fast foodach czy słonych przekąskach. Badania potwierdzają że tłuszcze trans niejako programują nasz organizm do magazynowania tkanki tłuszczowej na brzuchu. Dodatkowo są niezwykle szkodliwe dla naszego zdrowia. Unikajcie ich więc jak przysłowiowego ognia. Sami wypiekajcie słodycze, sięgajcie po produkty nieprzetworzone i używajcie do swoich przygód kulinarnych właściwych produktów o wysokiej jakości

1 Comment. Leave new

świetny tekst

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *