Kandydoza – wyeliminuj drożdżycę za pomocą diety

Marzec 08, 2017
Ewa Miłowicz

Na podstawie książki „Leczenie dietą” Marka Zaremby

Nasza współczesna dieta w porównaniu do diety naszych przodków obfituje w takie produkty jak cukier w różnych postaciach, mięso, modyfikowane zboża, nabiał, oraz kawa i herbata. Statystycznie około 80% spożywanych przez nas każdego dnia produktów to produkty kwasotwórcze. Prowadzi to do wytwarzania w organizmie odczynu kwaśnego, a ten z kolej sprzyja rozwojowi grzybów. Ponieważ grzyby nie znoszą środowiska zasadowego to w walce z kandydozą znaczenie mają produkty o odczynie zasadowym (większość warzyw, produkty o smaku kwaśnym np. cytryna, grejpfrut, zielone koktajle, soki warzywne)

Kolejnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi Candidy jest spożywanie zbyt dużej ilości produktów o wilgotnej i zimnej naturze w procesie trawienia. Produktami, które powodują nadmiar śluzu, są: nabiał, mięso i przetwory z białej mąki. Tutaj z pomocą przychodzą nam smak gorzki i ostry, które to smaki mają właściwości osuszające nadmiar śluzu i wilgoci (ziołowe napary z kopru włoskiego, pokrzywy, mniszka lekarskiego, szałwii). Rozgrzewająco natomiast będą działać pieczone warzywa, dania jednogarnkowe, zupy oraz ciepłe napary.

Punkty do pracy w walce z Candydozą i odkwaszające organizmu:

Wykluczenie wszelkich postaci cukru:

  • cukier rafinowany = biały i jego zastępniki: miód, melasa, syrop klonowy, syrop z agawy, cukier trzcinowy
  • fruktoza: owoce świeże, w kompotach, suszone
  • laktoza: mleko i produkty nabiałowe
  • węglowodany oczyszczone: biała mąka i biały ryż oraz produkty z nich otrzymywane: pierogi, naleśniki, ciasta, białe pieczywo, biały makaron
  • skrobia: ziemniaki, buraki, marchewka

Wprowadzenie diety niskowęglowodanowej z dużą ilością warzyw alkalizujących.

Stosowanie zasady rozdzielności w diecie.

Niełączenie w jednym posiłku produktów z grupy białkowej i węglowodanowej, co pomaga w zahamowaniu nadmiernej ilości procesów fermentacyjnych i gnilnych w przewodzie pokarmowym. W trakcie tych procesów tworzą się: siarkowodór, indol lub fenol, które są silnymi truciznami. Przy zachowanej homeostazie w organizmie te trucizny są zneutralizowane i wydalane wraz z moczem. W przeciwnym razie mogą doprowadzić do degradacji śluzówki jelit, a nawet do jej nieszczelności.

Wyeliminowanie produktów wysoko przetworzonych.

Gotowe produkty w puszkach, słoikach, produkty typu „instant”, fast-foody.

Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Praca nad umiejętnością radzenia sobie ze stresem.

Duża dawka przewlekłego stresu potrafi czasami bardziej zakwaszać organizm niż kwasotwórcza żywność.

Wprowadzenie naturalnych probiotyków regulujących mikroflorę jelitową.

Olejek z oregano, wyciąg z grejpfruta, ekstrakt z czosnku.

Produkty dozwolone:

  • Owoce: awokado, owoc granatu, cytryny, limonki, grejpfrut, jeżyny, borówki amerykańskie, jagody acai
  • Warzywa: kapusty, sałaty, ogórki, por niesurowy, brukselka, szparagi, brokuły, kalafior, seler naciowy i korzeniowy, pietruszka, jarmuż, bakłażan, rzodkiewka, cukinia, kabaczek, fasolka szparagowa, pomidory, kalarepa, oraz umiarkowanie bataty, buraki, dynia
  • Mięso i ryby – 2-3 razy w tygodniu: indyk, kurczak, kaczka, wołowina, jagnięcina, dziczyzna, dorsz, łosoś, szczupak, okoń, pstrąg
  • Orzechy i pestki: orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, kokos, nasiona chia, sezam biały i czarny, siemię lniane, pestki dyni i ziarna słonecznika
  • Oleje nierafinowane: kokosowy, sezamowy, rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek, olej z czarnuszki, ostropestu, oregano i awokado
  • Napoje: woda z cytryną, woda z octem jabłkowym, woda źródlana, woda alkaliczna
  • Herbaty i napary: pokrzywa, melisa, lipa, czystek, koper włoski, szałwia, suszona malina, kawa z cykorii, kawa czarna sporadycznie
  • Mleko roślinne bez cukru: migdałowe, jaglane, ryżowe, z komosy ryżowej
  • Soki warzywne do 250 ml dziennie: seler, pietruszka, szpinak, jarmuż
  • Słodzidła: ksylitol, stewia
  • Nabiał sporadycznie: jogurty naturalne zawierające żywe kultury bakterii

skontaktuj-sie-ze-mna

No comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *